لیزر فرکشنال co2  یا فراکسل چیست؟

( Fractional laser ) یک روش درمان غیر تهاجمی ا ست که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته،اشعه لیزر را به هزاران اشعه میکروسکوپیک تقسیم می کند ، در نتیجه فقط بخشی از پوست تحت تأ ثیر اشعه قرار می گیرد. لیزرفرکشنا ل حد واسط لیزرهای تخریبی (ablative) وغیرتخریبی(nonablative ) است. در حالیکه لیزرهای تخریبی فقط روی ا پیدرم ( سلولهای سطح پوست ) اثر گذاشته و لیزرهای غیر تخریبی فقط روی درم ( لایه میانی پوست) مؤثر است، لیزر فرکشنال همزمان روی اپیدرم ودرم مؤثر است

روش کار و عملکرد لیزر فرکشنال:

مکانیسم این لیزر بدین صورت است که ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند. لیزر فرکشنال لایه اپیدرم ودرم پوست را هدف قرار می دهد ولی این عمل را با ایجاد هزاران ستون اشعه که بسیار ظریف ولی عمقی هستند انجام می دهد .به هر یک از ستونهای اشعه لیزر MTZ یاMicrothermal treatment zone گفته می شود .

تابش هر یک از ستونهای اشعه لیزر موجب تخریب اپیدرم ودرم به صورت ستونی می شود. نتیجه تخریب ا پیدرم بیرون ریخته شدن محتوای آن است که به همراه آن سلولهای رنگدانه ای هم خارج می شود . نتیجه تخریب درم ایجاد واکنشی است که باعث باز سازی و ساختکلاژنجدید می شود.

آیا لیزر فرکشنال یک روش درمانی دردناک است؟

پاسخ به این پرسش به میزا ن تحمل افراد بستگی دارد .برای افرادی که آستانه تحمل درد بالائی دارند انجام لیزر بدون بیحسی امکان پذیر است .

انجام لیزر فرکشنال چقدر طول می کشد؟

برای کل صورت حدودا نیم ساعت ولی اگر رادیو فرکونسی همراه لیزر فراکشنال انجام شود برای کل صورت 45 دقیقه انجام لیزر طول میکشد

چند جلسه لیزر فرکشنال برای رسیدن به نتیجه دلخواه کافی است؟

بسته به تنظیمات دستگاه و نوع بیماری تحت درمان، بین 6-4 جلسه درمان لازم است . فوا صل جلسات درمان معمولا یکماه می باشد .

کدام قسمت از بدن می تواند لیزر فرکشنال را بپذیرد؟

لیزر فرکشنال را میتوان برای تمام بدن به کار برد ولی کاربرد آن در مناطقی که کاربرد سایر لیزرها محدودیت دارد مثل گردن و دست اثرات بهتری دارد.

فواید استفاده از تکنیک فراکشنال:

ریسک کمتر عوارض در مقایسه با روشهای قبلی

هزینه مناسب

بهبود واضح قوام و ترکیب پوست در یک جلسه

حداقل زمان بهبودی به صورتیکه فرد می تواند فعالیت معمولی خود را ظرف 3 روز ادامه دهد.

کاربرد آسان

کاربردهای درمانی لیزر فراکشنال

لیزرهای فرکشنال طیف اثر وسیعی دارد بدین معنی که علاوه براینکه این لیزرها درجوا نسازی پوست وکاهش چروکهای پوست بسیارموثرهستند، در درمان مواردی مثل لکهای مقاوم به درمان ، منافذ باز صورت ، ترکهایدوران باردارینیز اثرات فوق العاده ای داشته ا ست . کاربرد دیگر و مهم لیزرهای فرکشنا ل درمان اسکار ناشی از جوش ،سالکیا اسکارهای جراحی ا ست .

بعد از انجام لیزر فرکشنال پوست چگونه می شود؟

دقت کنید بلافاصله بعد از لیزر پوست ملتهب و بروافروخته میشود که با کمپرس یخ یا سرما این التهاب بهتر میشود ، 12 تا 24 ساعت بعد از لیزر محل لیزر حالت افتاب سوختگی پیدا میکند ( قهوه ای سوخته ) و این حالت طی 3 تا 6 روز با پوست اندازی برطرف میشود ، بعد از ان پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر میشود که این قرمزی خفیف ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد.

قرمزی و وضعیت پوست بعد از انجام لیزر فرکشنال

در طی مدتی که پوست شبیه افتاب سوختگی است کرم های ترمیم کننده یا کرم های حاوی انتی بیوتیک تجویز میشود تا پوست سریعتر ترمیم شود.

دستوالعمل درمانی پس از انجام لیزر فراکشنال با اکسیژن:

محل لیزر شده را بلافاصله با استفاده از کیسه یخ خنک کنید.

کرم بعد از لیزر را روزی 5-4 بار تا زمان برطرف شدن التهاب و قرمزی استفاده کنید.

ضد آفتاب را بصورت مرتب هر 3 ساعت یکبار تکرار کنید.

از کرم زینک اکساید بر روی محل استفاده کنید.

کرم روشن کننده را از زمان برطرف شدن التهاب پوست هر شب استفاده کنید.

در بین دو جلسه درمان از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

از چه زمانی نتیجه و تاثیر لیزر فرکشنال روی پوست ظاهر می شود؟

پاسخ درمانی در لیزرهای فرکشنال سریع نیست و معمولا بهبود قابل مشاهده پس از 4-3 ماه مشاهده می شود . درطی این مدت پوست مشغول ساختکلاژنجدید و بازسازیکلاژنوالاستین قدیمی است .

عوارض لیزر فرکشنال چیست؟

بصورت بالقوه اگر پزشک انجام دهنده لیزر تجربه کافی داشته باشد و از مارک های خیلی خوب لیزر فراکشنال استفاده کند عوارض پوستی مثل لک های قهوه ای یا سفید بعد از لیزر در مقایسه با لیزر های نسل قدیمی بسیار کم است ، البته در مواردی که اسکارها عمیق است و پزشک مجبور است براب تاثیر بهتر از قدرت بالای دستگاه استفاده کند احتمال بروز لکه های قهوه ای بعد از لیزر وجود دارد ولی اگر ایجاد شد معمولا این لکه ها طی حداکثر دوماه بهبود پیدا میکند در ضمن بعضی مناطق پوست مثل چانه و بینی و گونه ( پوست روی استخوان ) پوست حساس تر است یا کسانیکه پوست تیره دارند .

نکات مهمی که قبل از انجام لیزر فرکشنال باید بدانید

قبل از شروع لیزر درمانی و در فواصل دوره های درمان بیمار موظف است از داروهای خاصی که پزشک تجویز می کند، استفاده کند تا پوست او برای انجام لیزر درمانی آماده باشد.

لیزر درمانی برای افراد باردار، کسانی که حساسیت زیادی به نور دارند و همچنین بدخیمی ها وعفونت ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما سایر افراد بالای 20 سال می توانند زیر نظر پزشک در صورت نیاز از لیزر درمانی استفاده کنند.

معمولا طول دوره لیزر درمانی 5-3 جلسه است که البته این دوره بنا به تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود.

قبل از لیزر درمانی بیمار باید پزشک را از وضعیت بیماری و جسمانی خود بطور کامل آگاه کند و 2 هفته قبل از لیزر درمانی از مصرف کرمها و داروهایی که باعث التهاب پوست می شود و نیز برنزه شدن، خودداری کند.

از جمله نکات حائز اهمیت بعد از لیزر درمانی عدم مواجهه با نور مستقیم خورشید در زمانی است که پوست ملتهب است در این دوره بیمار باید از کرمهای ضد آفتاب مناسب با spf حداقل 30 استفاده کند.

تماس

• آذربایجان شرقی، تبریز